02 Μαΐ 2019

Το κυνήγι του «loot box» στα βιντεοπαιχνίδια έχει κοινά χαρακτηριστικά με τον τζόγο

Όσοι παίζουν βιντεοπαιχνίδια μάλλον γνωρίζουν την ύπαρξη των «loot boxes». Με δυο λόγια, πρόκειται για πακέτα τα οποία περιέχουν τυχαία βραβεία για το παιχνίδι. Οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν αυτά τα πακέτα είτε με πόντους που κερδίζουν παίζοντας το παιχνίδι, είτε με τη χρήση χρημάτων.

Συνήθως αυτά τα πακέτα περιέχουν κάποια βραβεία που είτε βοηθούν τον παίκτη να είναι πιο αποτελεσματικός στο παιχνίδι (π.χ. νέα όπλα και πανοπλίες), να προχωράει πιο γρήγορα σε αυτό (π.χ. XP boosts) ή να έχει ιδιαίτερα οπτικά χαρακτηριστικά (π.χ. μοναδικές πανοπλίες και skins για τους χαρακτήρες του). Το βασικό χαρακτηριστικό των loot boxes είναι ότι οι παίκτες δεν γνωρίζουν τι περιέχουν, ενώ οι πιθανότητες να κερδίσουν κάτι εξαιρετικά σπάνιο είναι φυσικά μειωμένες.

Βλέπουμε δηλαδή πως τα loot boxes μοιάζουν πολύ με την αγορά ενός λαχείου ή τη συμμετοχή σε διαδικτυακό τζόγο όπου οι συμμετέχοντες ποντάρουν ένα μικρό ποσό (ή πόντους στην περίπτωση των παιχνιδιών) και ελπίζουν να κερδίσουν ένα καλό βραβείο. Κάποιοι θα κερδίσουν, ενώ οι περισσότεροι δεν θα το κερδίσουν και θα χρειαστεί να ξαναπροσπαθήσουν.

Μάλιστα, πρόσφατα άρχισε να υπάρχει έντονη κινητοποίηση1 στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε οι δημιουργοί παιχνιδιών να ακολουθούν αυστηρά τους κανόνες των κρατών-μελών2 για τον διαδικτυακό τζόγο. Με αυτόν τον τρόπο θέλουν να ελέγξουν υποτυπωδώς τα διαδικτυακά βιντεοπαιχνίδια δεν κάνουν κάποια κατάχρηση του συστήματος και δεν ωθούν τους παίκτες στον τζόγο.

Ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι η συμπεριφορά των παικτών σε σχέση με την αγορά loot boxes έχει κοινά χαρακτηριστικά με τον διαδικτυακό τζόγο, δεν υπάρχει ακόμη επαρκής έρευνα πάνω σε αυτό το θέμα. Μία πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ όμως προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα εάν οι παίκτες που αγοράζουν loot boxes είναι επιρρεπείς σε επικίνδυνες συμπεριφορές που συναντούμε σε τζογαδόρους (επένδυση μεγάλων ποσών στην αγορά των loot boxes, συχνή αγορά, δυσκολία να σταματήσουν το παιχνίδι και την αγορά loot boxes)3 .

Στην έρευνα αυτή χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια τα οποία χορηγήθηκαν σε ενήλικες φοιτητές που παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια. Τα ερωτηματολόγια αυτά αξιολογούσαν την συμπεριφορά των παικτών σε σχέση με την αγορά loot boxes («Παίζω παιχνίδια με loot boxes περισσότερο από όσο θα ήθελα, καθώς θέλω να κερδίζω loot boxes», «Συνέχισα την αγορά loot boxes όταν απέτυχα να βρω αυτό που ήθελα σε αυτά», «Ενθουσιάζομαι με την αγορά loot boxes» κτλ).

Αυτό το οποίο βρήκαν οι ερευνητές ήταν θετική συσχέτιση ανάμεσα στην αγορά loot boxes και σε επικίνδυνες συμπεριφορές τζόγου (π.χ. σπατάλη μεγάλων χρηματικών ποσών, δυσκολία στο να σταματήσουν την αγορά loot boxes). Θετική, αλλά μικρότερου βαθμού, συσχέτιση βρέθηκε και ανάμεσα στην αγορά loot boxes και στον εθισμό στα διαδικτυακά παιχνίδια.

Όπως υπογραμμίζουν οι ερευνητές, τα ευρήματά τους δείχνουν συσχέτιση μεταξύ της αγοράς loot boxes και τις συμπεριφορές τζόγου, αλλά δεν γνωρίζουμε την εξάρτηση της μίας συμπεριφοράς με την άλλη. Με άλλα λόγια δεν μπορούμε να ξέρουμε εάν οι παίκτες που ήδη έχουν τάση για συμπεριφορά τζόγου επιλέγουν να παίξουν παιχνίδια με loot boxes ή εάν η ύπαρξη των loot boxes ενθαρρύνει την ανάπτυξη συμπεριφορών τζόγου.

Δεδομένου πως και πολλοί ανήλικοι παίκτες παίζουν παιχνίδια που περιέχουν loot boxes, θα είχε ενδιαφέρον να δούμε αντίστοιχες έρευνες με ανήλικους συμμετέχοντες και ενδεχομένως και μακροχρόνιες έρευνες οι οποίες θα μας βοηθούσαν να ξεκαθαρίσουμε το ερώτημα για το ποια συμπεριφορά επηρεάζει ποια.

Το μόνο σίγουρο είναι πως το διαδικτυακό παιχνίδι απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή τόσο για τους ενήλικες όσο και για τους ανήλικους παίκτες. Η υπερβολική ενασχόληση με αυτά και ιδιαίτερα η επικίνδυνη συμπεριφορά όπου τα άτομα θυσιάζουν άλλα σημαντικά πράγματα της ζωής τους (φίλοι, καριέρα, σχέσεις, σπατάλη χρηματικών πόρων) είναι ένα καμπανάκι κινδύνου που πρέπει να προβληματίσει τους ίδιους και τον περίγυρό τους.

Υπάρχουν ήδη υπηρεσίες που μπορούν να στηρίξουν τα άτομα με συμπεριφορές εθισμού. Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε το www.help-line.gr το οποίο προσφέρει βοήθεια τηλεφωνικά (210 6007686), μέσω e-mail (info@help-line.gr) ή μέσω live chat στο site τους.

Πηγές / Διαβάστε περισσότερα

  1. Kent E. (2018). 15 European gambling regulators unite to tackle loot box threat. Eurogamer []
  2. Εuropean Comission: Online gambling in the EU []
  3. Brooks, G. A., & Clark, L. (2019). Associations between loot box use, problematic gaming and gambling, and gambling-related cognitions. Addictive Behaviors, 96, 26–34. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.009 []

Author: Δημήτρης Αγοραστός

Ο Δημήτρης Αγοραστός είναι ψυχολόγος και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στις νευροσυμπεριφορικές επιστήμες (University of Tuebingen), ενώ τώρα ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στη Σχολική Ψυχολογία (ΑΠΘ). Έχει ασχοληθεί ερευνητικά με θέματα όπως την έκφραση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, την ενσυναίσθηση, την ανάπτυξη μαθησιακών διαταραχών και την διασύνδεση υπολογιστή-εγκεφάλου. Έχει ασχοληθεί επαγγελματικά και εθελοντικά με την ψυχοκοινωνική υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, την διάγνωση μαθησιακών διαταραχών και την υποστήριξη γονέων και παιδιών. Είναι ο διαχειριστής και ο κύριος αρθρογράφος του Ψυχολογείν.